Καλοκαιρινές δραστηριότητες, με ασφάλεια!

Γράφτηκε από την  Ιουν 20, 2017

Ο αθλητισμός είναι η πιο υγιεινή «συνήθεια» •αρκεί, βέβαια, να ακολουθούνται κάποιοι κανόνες προστασίας από τ' ατυχήματα...

Είναι αποδεδειγμένο ότι τα περισσότερα παιδικά ατυχήματα συμβαίνουν τους καλοκαιρινούς μήνες... Τα σχολεία είναι κλειστά, τα παιδιά έχουν πολύ ελεύθερο χρόνο και, δυστυχώς, τώρα είναι που «χαλαρώνουν» την προσοχή τους οι γονείς. Για να τα προστατεύσουμε στο μέτρο του δυνατού από τους πιθανούς κινδύνους, ας ακολουθήσουμε τις συμβουλές του Ελληνικού Κέντρου Έρευνας και Πρόληψης Παιδικών Ατυχημάτων και της Αμερικανικής Παιδιατρικής Ακαδημίας.

Βόλτες με το ποδήλατο
Κατ' αρχήν, αν πρόκειται ν' αγοράσετε καινούργιο ποδήλατο, πρέπει να πάρετε μαζί το παιδί ώστε να το δοκιμάσει επιτόπου. Σιγουρευτείτε ότι έχει το σωστό μέγεθος, όπως και το κράνος το οποίο επιβάλλεται να εφαρμόζει ακριβώς στο κεφάλι του παιδιού, που δεν πρέπει να το αποχωρίζεται ούτε στην πιο κοντινή βόλτα του. Στο σημείο αυτό, να σημειώσουμε ότι πολλά από τα ατυχήματα με ποδήλατο συμβαίνουν όχι μόνο στο δρόμο, αλλά σε πλατείες και πεζοδρόμια... Αναγκαία, επίσης, είναι τα ανακλαστικά φώτα (μπροστά, πίσω και από ένα σε κάθε τροχό), ενώ εξετάστε το ενδεχόμενο μήπως το παιδί δεν είναι ακόμα έτοιμο να «αποχωριστεί» τουλάχιστον τη μία βοηθητική ρόδα.

Αν, τώρα, συνεχίζει να χρησιμοποιεί το παλιό του ποδήλατο, ένα καλό σέρβις είναι απαραίτητο! Η Barbara Gaines, υπεύθυνη της μονάδας επειγόντων περιστατικών στο Pittsburg Children's Hospital, υπογραμμίζει ότι «αντιμετωπίζουμε πολλά τραύματα στην κοιλιακή χώρα τα οποία προκαλούνται από φρένα που δε "δουλεύουν" σωστά κι •οι ποδηλάτες προσκρούουν με φόρα στο τιμόνι, καθώς αναγκάζονται να σταματήσουν απότομα. Αντιμετωπίζουμε ακόμα εκδορές, "κοψίματα", αλλά και σοβαρότερα τραύματα που προκαλούνται από τα μεταλλικά μέρη των ποδηλάτων των οποίων έχει φθαρεί το προστατευτικό κάλυμμα.»
Κράνος, που να δένει καλά και να μην «πέφτει» ούτε μπροστά ούτε πίσω, καθώς και επιγονατίδες, χρειάζονται οπωσδήποτε και οι πιτσιρικάδες που κάνουν πατίνια ή σκέιτμπορντ. Στα καταστήματα με αθλητικό εξοπλισμό θα βρείτε, επίσης, προστατευτικά για τα δόντια (διαφανή «μασελάκια»).

Παιχνίδια κάτω από τον ήλιο
Ο πρώτος «κανόνας» για οποιαδήποτε δραστηριότητα γίνεται σε εξωτερικό χώρο είναι... η αντιηλιακή προστασία! Μισή ώρα λοιπόν πριν βγει να παίξει (αποφύγετε το διάστημα μεταξύ 12-3 μ.μ.), να βάζετε στο παιδί άφθονη αντηλιακή λοσιόν με δείκτη (SPF) τουλάχιστον 15, να επαναλαμβάνετε την επάλειψη κάθε δύο ώρες και, στο μεταξύ, να φροντίζετε να φορά άνετα, ανοιχτόχρωμα βαμβακερά ρούχα (τα οποία θα αντικαθίστανται άμεσα μόλις «βρέχονται» από τον ιδρώτα), με σφιχτή πλέξη. Επίσης, πρέπει να φορά καπέλο με φαρδύ γείσο και, ει δυνατόν, γυαλιά ηλίου τα οποία ν' απορροφούν το 99-100% της υπεριώδους ακτινοβολίας •αναζητήστε αυτά που εφαρμόζουν σαν μάσκα και, για λόγους ασφάλειας, είναι εξ' ολοκλήρου πλαστικά.

«Καλοκαίρι σημαίνει παιχνίδι μέχρι... τελικής πτώσης», υπογραμμίζει η Barbara Gaines, λαμβάνοντας υπόψη μελέτη του Πανεπιστημίου του Connecticut που στηρίχθηκε σε παιδιά τα οποία συμμετέχουν σε διάφορα sport camps: σύμφωνα με αυτήν, οι νεαροί αθλητές «ξεχνούν» να πιουν νερό ακόμα κι όταν κάνουν διάλειμμα από τον αγώνα τους ή αποφασίζουν να ξεκουραστούν για λίγα λεπτά. Πριν από κάθε άσκηση, όμως, αλλά και στη διάρκειά της, κάθε παιδί, διψάει-δε διψάει, πρέπει να καταναλώνει άφθονα υγρά: εκείνο που ζυγίζει 40 κιλά χρειάζεται περίπου 400 ml νερό (σχεδόν ενάμιση ποτήρι) ανά 20λεπτο, ενώ ένας έφηβος 60 κιλών χρειάζεται 50 ml παραπάνω. Ο κίνδυνος της αφυδάτωσης θα μειωθεί δε ακόμα περισσότερο με τη συχνή χορήγηση μεταλλικών αλάτων τα οποία αναπληρώνουν το κάλιο και το μαγνήσιο που «χάνει» ο οργανισμός κατά την έντονη σωματική δραστηριότητα και την εφίδρωση (στα φαρμακεία θα βρείτε σχετικά διαλύματα όπως, για παράδειγμα, το Polase).

Ασκήσεις επί... χόρτου
Οι... επίδοξοι ποδοσφαιριστές πρέπει να γνωρίζουν ότι τα «καρφιά» δεν είναι απαραίτητα όταν το χορτάρι είναι στεγνό και σκληρό •επιπλέον, μπορεί να γίνουν επικίνδυνα! «Οι άκαμπτες σόλες των ποδοσφαιρικών παπουτσιών ευθύνονται για πόνους, εξαρθρώσεις κι άλλα προβλήματα της επιγονατίδας και της κνήμης», σημειώνει η Rebecca Demorest, MD, διευθύντρια του προγράμματος αθλητικής ιατρικής στο Medical Center της Washington DC. Για το «ζέσταμα» και την εκτός αγώνων προπόνηση, λοιπόν, τα παιδιά πρέπει να φορούν «μαλακά», εύκαμπτα αθλητικά παπούτσια, κατάλληλα για τρέξιμο, ενώ όσα ασχολούνται με το μπάσκετ ή το βόλεϊ να προτιμούν τις ειδικές αερόσολες.

Στην περίπτωση, πάντως, που δεν αποφύγετε ένα μυοσκελετικό τραυματισμό, η πρώτη κίνηση είναι η τοποθέτηση παγοκύστης ή πάγου τυλιγμένου σε μια πετσέτα ή ένα πανί. Προτιμότερο είναι δε να έχετε πάντα μαζί ένα ψυκτικό σπρέι (δηλαδή, πάγο σε ξηρή μορφή).

Όσο για τις εκδορές, δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος ανησυχίας •κατά κανόνα, πρόκειται για πολύ ελαφριά, επιφανειακά τραύματα. Μην επιχειρήσετε, όμως, να χρησιμοποιήσετε βαμβάκι, γιατί το χνούδι του μπορεί να «κολλήσει» πάνω •καθαρίστε την περιοχή με αποστειρωμένο νερό, οξυζενέ ή αντισηπτικό και καλύψτε την με hansaplast.

Πού άλλο χρειάζεται προσοχή; Στα «φωτεινά» ρούχα, τα αρωματικά σαπούνια, τα gel μαλλιών •με άλλα λόγια, όλα όσα «τραβούν» τα έντομα! Είναι χρήσιμο, λοιπόν, να αλείφετε το παιδί με κάποιο ειδικό εντομοαπωθητικό προϊόν.

Βουτιές στη θάλασσα
«Μια θλιβερή διαπίστωση είναι ότι οι γονείς χαλαρώνουν την επιτήρηση των παιδιών τους στο νερό, από την ηλικία των 6-8 ετών», αναφέρει ο Michael Shannon, MD, υπεύθυνος της μονάδας επειγόντων περιστατικών στο Children's Hospital Boston. Ακόμα πιο θλιβερό είναι ότι, σύμφωνα με στοιχεία του Κέντρου Έρευνας και Πρόληψης Παιδικών Ατυχημάτων και της Ελληνικής Εταιρίας Κοινωνικής Παιδιατρικής και Προαγωγής της Υγείας, στην Ελλάδα, κάθε χρόνο χάνουν τη ζωή τους από πνιγμό περίπου 20 παιδιά κάτω των 14 ετών! Εκτός, λοιπόν, από τα μέτρα αντιηλιακής προστασίας και τις πρώτες βοήθειες που οφείλουμε να γνωρίζουμε για διάφορα θαλασσινά «τσιμπήματα», την αντιμετώπιση μικροεγκαυμάτων, επεισοδίων ηλίασης ή και θερμοπληξίας, ας μην ξεχνάμε ποτέ ότι: •όσο καλό κολύμπι κι αν ξέρει το παιδί, δεν πρέπει να το αφήνουμε χωρίς επίβλεψη κοντά σε νερό •δεν πρέπει να βασιζόμαστε σε φουσκωτά αντικείμενα, στρώματα νερού, σανίδες κολύμβησης, σωσίβια ή μπρατσάκια. •πρέπει να τα χρησιμοποιούμε αποκλειστικά σαν βοηθήματα και μόνο αν είναι από ανθεκτικό, εγκεκριμένο από την Ε.Ε. υλικό •ενόσω η θάλασσα είναι ταραγμένη ή έχει «ρεύμα», πρέπει ν' αποφεύγουμε οποιοδήποτε θαλάσσιο σπορ •δεν πρέπει, τέλος, να επιτρέπουμε στο παιδί να «βουτά» αν δεν έχουν περάσει 3 ώρες από το φαγητό.

Ένα άλλο θέμα που απασχολεί τους γονείς είναι η καλοκαιρινή ωτίτιδα: θα τη... γλυτώσουμε, φροντίζοντας να παραμένουν στεγνά τ' αυτιά του παιδιού για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο διάστημα (για παράδειγμα, με τη χρήση κολυμβητικού σκούφου), σκουπίζοντας πολύ καλά τα μαλλιά του κάθε φορά που βγαίνει από το νερό και βοηθώντας το να το αποβάλει γυρίζοντάς του και κουνώντας του ελαφρά το κεφάλι προς το πλάι.

Σε κάθε περίπτωση, στη θάλασσα, το βουνό, την εξοχή, σε αλάνα ή οργανωμένο γήπεδο, η δραστηριότητα πρέπει να «ταιριάζει» στην ηλικία και την ανάπτυξη του νεαρού αθλητή. «Αν το μπάσκετ είναι το αγαπημένο του σπορ, εξασφαλίστε ότι δύο φορές την εβδομάδα θα κάνει ποδήλατο ή θα κολυμπά, ώστε να μη "ρίχνει" όλο το βάρος στα πόδια», υπογραμμίζει ο Ted Ganley, MD, διευθυντής του Sports Medicine and Performance Center, του Παιδιατρικού Νοσοκομείου στη Philadelphia.

Σωματείο Αντιμετώπισης Παιδικού Τραύματος: τηλ.: 210 6741933, 210 6740118, web site: www.pedtrauma.gr
Κέντρο Έρευνας και Πρόληψης Παιδικών Ατυχημάτων: τηλ.: 210 7462187, 210 7462201, web site: www.keppa.gr

► Σύμφωνα με στοιχεία του Κέντρου Έρευνας και Πρόληψης Παιδικών Ατυχημάτων, το 20% εξ' αυτών συμβαίνουν στις παιδικές χαρές.

► Ένα παιδί έχει 25 φορές περισσότερες πιθανότητες να τραυματιστεί ενόσω κάνει ποδήλατο, απ' ότι στη διάρκεια ενός ποδοσφαιρικού ματς.

► Τα υπέρ και τα κατά των ομαδικών σπορ: τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, κοινωνικοποιούνται και γίνονται πιο δυνατά. Από την άλλη, μόνο στις ΗΠΑ, 3.000.000 τραυματίζονται ετησίως και 775.000 καταλήγουν στα επείγοντα περιστατικά!

Ελευθερία Κανακάκη

E-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Fresh News

Το site morethanawoman.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη εμπειρία σας