Παιδικός αθλητισμός και άγχος

Γράφτηκε από την  Ιαν 11, 2016

Τα μικρά παιδιά που νιώθουν να πιέζονται από γονείς και προπονητές για να αποδώσουν καλύτερα ή να κερδίσουν σε έναν αγώνα, βιώνουν το ανταγωνιστικό άγχος πριν από τον αγώνα σε μεγαλύτερο βαθμό.

Το άγχος με την μορφή του φόβου, είναι καταρχήν μία φυσιολογική αντίδραση του ψυχισμού του παιδιού. Ο απλός και φυσιολογικός φόβος διακρίνεται από το άγχος, όσο αφορά την δυσπροσαρμοστικότητα του, αν επηρεάζει για παράδειγμα αρνητικά την λειτουργικότητα του παιδιού, στο κοινωνικό τομέα (σχέσεις με παιδιά στην ηλικία του και άλλα μέλη της οικογένειάς του του) και στη σχολική του επίδοση, την ένταση και την διάρκεια του (τουλάχιστον η διάρκεια να είναι μεγαλύτερη από 6 μήνες). Επίσης όταν δεν είναι στα πλαίσια της φυσιολογικής ψυχολογικής εξέλιξης του παιδιού και είναι πέρα του εκούσιου ελέγχου του. Tα παιδιά που διαθέτουν χαμηλή αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση και αισθάνονται ότι έχουν ελάχιστο έλεγχο πάνω στη ζωή τους μπορεί να νιώσουν περισσότερο στρες.

Σε ένα άρθρο με τίτλο «Αιτίες άγχους των παιδιών σε σχέση με τον αθλητισμό» που περιλαμβάνεται στο βιβλίο «Προπονώντας τα παιδιά στον αθλητισμό» ο Stephen Rowley αναφέρει πως διάφοροι παράγοντες, όπως είναι το φύλο του παιδιού, η ευφυΐα του και ο βαθμός υποστήριξης που του δείχνουν οι γονείς και οι προπονητές του μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητά του να αντεπεξέρχεται σε καταστάσεις που προκαλούν στρες.

Πιο συγκεκριμένα, παρατηρεί τα εξής:
Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στο ξεκίνημα της εφηβείας, πριν την εφηβεία τα αγόρια εξαιτίας του ανταγωνισμού είναι περισσότερο επιρρεπή στο άγχος, απ΄ό,τι τα κορίτσια. Αιτία για τη διαφορά αυτή μπορεί να είναι το γεγονός πως οι γονείς στηρίζουν σε μικρότερο βαθμό τα αγόρια που δε μπορούν να αντεπεξέλθουν στο στρες. Μπορεί επίσης τα ίδια τα αγόρια να δίνουν μεγαλύτερη σημασία στα σπορ απ’ ό,τι τα κορίτσια.

Υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν πως τα παιδιά που αποδίδουν καλύτερα στο σχολείο μπορεί να είναι σε θέση να ανταπεξέρχονται ευκολότερα στο στρες. Ίσως τα παιδιά αυτά να διαθέτουν περισσότερη αυτοεκτίμηση ή περισσότερες δεξιότητες στην επίλυση προβλημάτων απ’ότι οι συνομήλικοί τους.

Οι στενές σχέσεις και η συμπαράσταση από την οικογένεια, τους φίλους ή τον προπονητή παίζουν σημαντικό ρόλο στην προστασία του παιδιού από το στρες. Αν το παιδί γνωρίζει πως μπορεί να μιλήσει σε κάποιον για τις ανησυχίες και τα άγχη του, τα συμπτώματα του στρες μειώνονται σε σημαντικό βαθμό.

Η κύρια κλινική εκδήλωση του άγχους είναι η αποφυγή. Συνήθη συμπτώματα είναι σωματικά ενοχλήματα, από το γαστρεντερικό, ναυτία, έμετοι, από το καρδιοαναπνευστικό, δύσπνοια, συχνοουρία, ζάλη, αίσθημα αστάθειας, λιποθυμικές τάσεις, εφιδρώσεις, δυσκολίες συγκέντρωσης, διαταραχές ύπνου, αϋπνίες, εφιάλτες και κοινωνική απομόνωση.

Μπορούμε να κατανοήσουμε εύκολα μερικά από τα συμπτώματα του στρες εξαιτίας του ανταγωνισμού, αν συνειδητοποιήσουμε πόσο πολύ επηρεάζουν οι ενήλικες τα παιδιά και με πόσο στρες αντιμετωπίζουν οι ίδιοι τους αθλητικούς αγώνες. Στο βιβλίο με τίτλο «Αθλητισμός για παιδιά και νέους», η Dr Tara Scanlan γράφει: «Ο αθλητισμός είναι δημόσια υπόθεση. Σε αντίθεση με τις συνθήκες στη σχολική αίθουσα, όπου η επιτυχία ή η αποτυχία σε ένα διαγώνισμα μαθηματικών, για παράδειγμα, μπορεί να αποτελέσει ατομική εμπειρία, μη παρατηρήσιμη από τους άλλους, μια κίνηση στον αγωνιστικό χώρο παρακολουθείται από συμπαίκτες, αντιπάλους, προπονητές, γονείς και θεατές». Τα μικρά παιδιά που νιώθουν να πιέζονται από το περιβάλλον των ενηλίκων, για να αποδώσουν καλύτερα ή να κερδίσουν σε έναν αγώνα, βιώνουν το στρες πριν τον αγώνα σε μεγαλύτερο βαθμό.

Να θυμάστε: «Το να κερδίσει κανείς τον αγώνα χάνοντας την ψυχική υγεία του παιδιού είναι μια πράξη πέρα για πέρα ευτελής»

 

Ζωγραφιά Αντωνιάδου MSc, υπ.PhD,

Ψυχαναλύτρια-Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

www.zografia-andoniadou.gr 

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. 
Τηλ.: 697-1939249

Ζωγραφιά Αντωνιάδου

E-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Fresh News

Το site morethanawoman.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη εμπειρία σας